Besøg Retro Blog
Jeg skriver hver uge en Blog i Hornsherred Lokalavis.
Om Danske og udenlandske designere, vintage mode, møbler, opskrifter, hvordan det begyndte, tips og trick til restaurering , og meget meget mere.
Blog uge 6
En anden slags Frankofil
Når jeg laver research til bloggen – eller skal handle ind til butikken, gør jeg det for det meste med hjertet. Det vil sige jeg selv forelsker mig i tingen, eller en kunstner/designer. I den forgangne uge var det flere kurve sager.
Jeg har tidligere skrevet om Kongelig kurvemager Robert Wengler, nu har jeg fundet hans pendant, den Italienske Arkitekt, designer og universitets underviser Franco Albini.


Franco dimitterede fra Polyteknisk universitet i Milano i 1929, og fik straks arbejde hos selveste Gio Ponti. Allerede i 1930 havde han egen tegnestue. Han formåede at sammensmelte det moderne futuristiske med Italiensk håndværk.
I 1928 designede han i min optik det fuldstændig fantastiske skrivebord, som blot kaldes Albini desk. Hans gennemslagsværk fra 1939 – jeg syntes stadig det skulle have været skrivebordet – var en glas radio, hvor de interne komponenter kunne ses igennem.
I 1951 designer han stolen Margherita samt brugsgenstande, som avisholdere og kurve – det var her jeg stødte på Franco.



I 1964 var han med til at designe Milan Metro Line, også kaldet Red line, Milano undergrunds tog bane.
Fra 1963 – 1977 vender han tilbage på Polyteknisk, denne gang, som underviser.
I 1971 udnævne han i London med ærestitlen Royal Designer for Industry – ikke helt Kongelig hofleverandør, som Wengler, men den fineste anerkendelse fra Royal Society for Arts.
Således lidt forelsket…..
Blog uge 5
Er den Vintage, Retro eller Antik ?
Personligt vil jeg altid tage udgangspunkt i hvad folk kan lide, hvad der får dem til at føle sig godt tilpas, hvad der giver øjet hvile eller fornyet energi. Kodeordet her er individualisme, et ord der afspejler tiden vi lever i generelt. Når det så er skrevet, kan man jo godt få brug for at blive inspireret eller læne sig op af en stil eller et stå sted.
Ugens Blog kigger på forskellene mellem begreberne Vintage, Antik og Retro. Det er begreber der primært bruges indenfor mode og indretning, altså tøj, møbler og brugsgenstande.


Når noget er vintage er det mindst 20 år gammelt, og repræsenterer karakteristika fra en tidsperiode. Genstande der er vintage er oftest håndlavede, og-eller lavet af materieler der er af høj kvalitet. Det er tøj, smykker, møbler og sågar biler. Vintage handler i stor grad om æstetik og stil.
Når noget er antikt, er det mindst 100 år gammelt. Til forskel fra vintage, handler det her om alder og historisk/kulturel værdi. Antikke genstande er sjældne og værdifulde, og repræsenterer en æra der er slut. Når noget er antikt, kan det nemmere deles op i tidsperioder. Barok, Rokoko, Art deko, Skønvirke listen er lang. Blandt antikviteter inkluderes kunstværker, keramik, sølv og selvfølgelig også møbler.


Og så er der Retro. Gyldendahls Danske ordbog definerer således:
Retro (lat. ’tilbage’), latinsk og internationalt præfiks, der betyder, at noget vender tilbage eller befinder sig bagude, fx retromode om det forhold, at mode af og til genoptager elementer fra tidligere moderetninger, og retrospektiv, af lat. retrospicere ‘se tilbage’, ofte om udstillinger, der viser en kunstners ældre malerier mv.
Oversat betyder Retro at genstanden er inspireret af fortiden. En moderne fortolkning af fortiden. Retro genstande kan altså godt være produceret i nutiden. Det kan også være en modernisering af tidligere designs.
Så ved du det….
Blog uge 3
Smukke gamle smykker
En af de ting jeg elsker, er når jeg finder gamle smykker – ikke fordi jeg ikke kan lide de moderne smykker – men jeg syntes de gamle har sjæl og overrasker med små detaljer. Jeg er især vild med smykker fra Belle epoke altså art deko og art nouveau stilen, og så fra den gamle danske sølvsmede. I ugens blog fortæller jeg blot lidt om designere og om stempler.



En af designerene er Hermann Siersbøl, han bliver født d.24 januar 1924. Han er kendt og så alligevel ikke, han har ikke engang en Wikipedia side, så der er ikke så meget information om ham, han efterlader sig heldigvis en stor mængde designs.
Siersbøl uddanner sig, som guldsmed og starter d. 16. april 1945 i Kastrup, sin virksomhed Siersbøl. Han dør allerede som 40 årig d. 30. juli 1964 i en ulykke på Falster. Siersbøl smykker er stemplet med H.S. Virksomheden drives i dag af sønnen Henrik Siersbøl, sammen med hans datter Camilla



Med Anton Michelsen (1808-1877) er det helt anderledes, ham er der skrevet bøger om. Michelsen bliver uddannet guldsmed i 1828, efter rejser i hele verden, grundlægger han sin virksomhed i 1841 Michelsen bliver meget hurtigt Dansk kgl. hof- og ordens-juveler. Det var Kong Christian d.8, der bestilte Anton Michelsen til fremstille de danske ordener, herunder Elefantordenen og Dannebrogsordenen.
I 1855 udstiller Anton Michelsen som eneste danske guldsmed på den første på den aller første verdensudstilling i Paris. Der er mange forskellige stempler i Michelsens smykker, de nemmeste at genkende er dem hvor der står AM – Sterling – Denmark.

I 1985 blev A. Michelsen, sammen med Den kongelige porcelænsfabrik, Holmegaard Glasværk og Georg Jensen fusioneret til Royal Copenhagen.
Så ved du det……
Blog uge 47
West Germany keramik
Tysk grundighed og kreativitet.
Den vesttyske keramik produktion startede i 1949. Efter krigens slutning i 1945, var landet inddelt i zoner. US zonen, den britiske zone, den russiske zone og den franske zone. I 1949 erstattedes zonerne af Vesttyskland og Østtyskland.



Vesttyske keramik produktion var fokuseret på en farverig, eksplosiv og unik glasur, blandt andet Fat Lava af vaser, kander og skåle, modsat de store produktioner af stel med fine håndmalede dekorationer. Kompositionerne havde en basis form. Den figurative dekoration hører til sjældenhederne, og når den forekommer, er den i form af planter.



Bund markeringerne, som også identificerede tilhørsforholdet til vest Tyskland, bestod af W. Germany, samt et form nummer/højde på F.eks. vaser. Selve producentens mærke var et klistermærke, som i det fleste tilfælde for længst er forsvundet. Så når der står W. Germany i bunden, ved vi hvor genstanden er lavet, men ikke nødvendigvis af hvilken producent.



I perioden 1950-1970 var over 100 både små keramikere og masse producenter i gang. Nogen af de som kan nævnes er Scheurich, Bay, ES og Dümler & Breiden. Produktionens nedgang startede i tidlig 1970 og frem til 1980erne

Retro Bloggen uge 46
Arabia & Kaj Franck
Den finske keramik fabrik Arabia, blev oprindelig startet i 1873 af svenske Rörstrand. Arabia specialiserede sig i fajance og porcelæns køkkengrej og service. Arabia var lokaliseret i Toukola Helsinki, det selv samme sted, som kom til at huse Aalto’s University School of Arts, Designand Architecture.



Efter at have været svensk ejet i 40 år skiftede Arabia hænder til det finske firma Wärtsilä Oy. I 1990 overtog Iittala group, som ejer det i dag. Produktionen foregik hos Fiskars til 2016 , hvor produktionen flyttede til hhv. Thailand og Rumænien.


En af de mest kendte og produktive designere for Arabia var Kaj Gabriel Franck. Hans aktive periode spandt over 40 år fra 1940 – 1980. Udover at være kreativ direktør for Arabia, var han også underviser på før nævnte universitet. Han modtog i 1964, den fornemme Prince Eugen medalje. En medalje der uddeles af den svenske konge, for ekstraordinær kunstnerisk indsats. I dag uddeler Design Forum Finland årligt Kaj Franck Design Prize, til designere, der fortsætter design arbejdet i Kaj Francks ånd.

Nå ja! Han designede også lamper for danske Fog & Mørup.
Så ved du det…….
Retro Bloggen uge 43
Prytz Pryder

Grete Prytz Kittelsen, er navnet på kvinden bag ”lotus” gryderne, som jeg er helt sikker på alle kender ung, som gammel.
Grete blev født i 1917 i Norge. I 1935 blev hun færdig som guldsmed, hendes første passion var smykker dekoreret med emalje.
Under 2. verdenskrig, flyttede hun til Sverige, hvor hun blev gift med Arne Korsmo. I Stockholm blev parret livslange venner med Lis og Jørn Utzon. På en fælles rejse til Mexico brugte de tid sammen med så store ikoner som, Ray & Charles Eames og Ludwig Mies vander Rohe. I 1964 var hun medstifter af World Craft Council i New York, blandt andet sammen med Alvar Aalto. Man må sige at Grete var en verdensdame. Grete flyttede efter 2. verdenskrig tilbage til Norge.


I 1950 indledte hun er forskningssamarbejde med Sentralinstituttet for industriell forskning på Oslo universitet, på vegne af metalvare producenten Cathrineholm, som førte til nye emaljetyper.



Gennemslaget kom med Lotus serien, selve lotus designet var lavet af Arne Ingemann Clausen, basseret på Gretes emalje opskrift. Fra 1955 serieproduceredes Gretes stål med emalje køkkengrej og blev et ”household” navn.
Så ved du det…
Retro Bloggen uge 42
Sigvard Bernadotte – Royal designer

Designer Sigvard Bernadotte, blev oprindelig født Prins af Sverige. Da han i 1934 gifter sig med den borgerlige Erica Patzek, mister han sin titel og tager efternavnet Bernadotte, som er den svenske kongeslægts efternavn. Sigvard var bror til Dronning Ingrid, og derved morbror til vores Dronning Margrethe.

I 1951 forbarmer Storhertuginde Charlotte af Luxembourg, som er grandkusine til Kong Gustav 6. Adolf af Sverige – Sigvards far, og udnævner Sigvard til greve af Wisborg.
Sigvard læser til arkitekt ved Kungliga Tekniska Högskolan. Da han er færdig uddannet, samarbejder han blandt andet med George Jensen sølvsmedje fra 1930-1980, hvor han designer Bernadotte serien.
I slutningen af 1940 erne, starter han Skandinaviens første tegnestue for industrielt design, sammen med Acton Bjørn. Her er han med-designer af Margrethe skålen, som opkaldes efter hans niece Dronning Margrethe, og produceres hos Rosti.

Så ved du det…..
Retro Bloggen uge 41
Dybe rødder i Allerød – Dybdahl keramik

Dybdahl Keramik bliver grundlagt i 1952 af Margrethe og Palle Dybdahl i Allerød. Palle studerede på den Danske design skole, frem til 1936, og stod herefter i lære, som keramiker på Holbæk keramik fabrik. I sit senere liv underviste han på samme skole.



Margrethe studerede først på Rostrup-Bøysen Art School, og senere på den Danske design skole, hvor hun og Palle mødtes. Margrethes speciale var ikke at dreje/lave keramik, men derimod at male og dekorere.
Deres første fælles workshop, startede i Hørsholm i 1952, samme år, som de grundlagde Dybdahl keramik, her havde de 2-3 lærlinge. Efterfølgende i 1958 købte de hus i Allerød, og her blev den dertilhørende stald, lavet om til keramikværkstedet.



Huset/værkstedet lå i naturskønne omgivelser, og det siges at det var her i naturen Margrethe fandt inspiration til sine dekorationer med bier og andre insekter, blade, blomster og fugle. På sit højeste havde værkstedet 9 lærlinge. Palle og Margrethe boede og arbejdede i huset, frem til deres død, begge som 83 årige, dog med 2 års mellemrum.
Så ved du det……
Retro Bloggen uge 40
Ja køn er den ikke……
Det var ordene fra en af mine gode kunder, som var på besøg fra Luxemburg. Hun skyndte sig at forklare at en af forfædre havde arbejdet for Dania lervarefabrik, som vasen med det murstensformede mønster er fra.

Oprindelig hed fabrikken ved oprettelsen i 1947 Lervare fabrikken Østjyden. I 1952 sælges Østjyden til lervare fabrikken Dania i Skive, og fortsætter under navnet Dania, som bestyrelses formand indsættes Ejnar Jensen. Ejner og hustru Kathrine, køber i 1960 fabrikken, som de driver frem til dens lukning i 1990.
I Ejnar og Kathrines periode producerer fabrikken blandt andet Medova Tepotten, som var en af de første med indbygget tefilter.



Hvem husker ikke ordene – Medova te Ta’r trætheden…
Ihvertfald så står den sjove murstens vase i butikken og er nu blevet en del af historien, som så mange andre finurlige sager i butikken.
Så ved du det….
Blog uge 39
Hilmas hemmeligheder

Indtil for få år siden var Hilma af Klint ukendt i den svenske kunsthistorie. Efter endt studietid på Kunstakademiet, hvor hun studerede i årene 1882-1887, malede og udstillede hun primært portrætter og landskaber i naturalistisk stil.
I hjertet var det den åndelige dimension og det spirituelle hun var drevet af. Hun var af den overbevisning at hun igennem sin malerkunst, var i forbindelse med en højere bevidsthed. I en alder af 44 år, udvikledes hendes abstrakte billedsprog, herefter malede hun på papir mere end 1000 værker, som aldrig blev udstillet i hendes levetid. Hun fortsatte med at udstille sine naturalistiske Malerier, og besluttede at hendes abstrakte værker ikke skulle ses af offentligheden, før 20 år efter hendes død. Der kom så til at gå 50 år, hvor hendes nevø åbnede det forseglede atelier.



Hilma var banebrydende med sin abstrakte kunsts form og farver, men i det abstrakte forsøgte hun at illustrere det ikke synlige, de åndelige strømninger. Modsat hendes mandlige kollega Kandinsky , som nok er 1900 tallets abstrakt-kunsts ”grand master”. Har hun først så mange år efter sin død, fået en plads, blandt abstrakt-kunst foregangsmændene.



Man forsøger stadig at tolke betydningen af Hilmas malerier.
Så ved du det……
Retro Bloggen uge 38
Axel Salto – Manden der elskede myten

Salto var for keramikkens verden, hvad CoBrA bevægelsen var for malerkunstens. Efter endt uddannelse på det kongelige Danske kunstakademi i 1914, dannede han malersammelslutningen ”De fire”, som udstillede sammen frem til 1928. Det var dog keramikken der var hans største passion, hvori han var dybt inspireret af naturen og antikkens myteverden – hvilket afspejles i hans designs.
I sin levetid (1889-1961) eksperimenterede han med mangeartede kunstformer udover maleri og keramik. Salto var grafisk designer af både bogillustrationer og tekstiler, og sågar smykker.


Salto’s knoprede stil er inspireret af kastanjer og eukalyptusfrugter.
Efter at have mødt Picasso og Matisse i Paris i 1916, stifter han kunst tidsskriftet ”Klingen”, som kun blev udgivet fra 1917-1919



Fra midten af 1930 erne arbejdede han primært sammen med Den kongelige porcelænsfabrik.
Salto har stadig rekorden i Danmarks højeste keramik hammerslag fra 2013 på 1,2 million Dkr.
Så ved du det…..
Retro Bloggen uge 37
Det er en tysker kvik…..

På opfordring fra Eva en glad blog læser, kommer her historien om oprindelsen af det musselmalede porcelæn.
Udsprunget af det tyske Muschel, som betyder musling, startede det smukke hvide porcelæn med underglasurdekoration af chrysanthemum og potentil tilbage i Meissen i 1740 erne. Tyskerne var inspireret af kinesisk porcelæn. Riflerne skulle illustrere muslingeskallens form.
Herfra bredte det sig til andre porcelæn og fajance producenter i Europa til i Danmark hhv. Den Kongelige porcelænsfabrik, fremstillede Mussel helt fra fabrikkens grundlæggelse i 1775. De helt gamle emner har tallet 1, de 3 bølger (de tre have omkring Danmark) og malerens initialer i bunden.



Du kan se forskelligt Mussel i butikken herI 1895 lancerer Bing & Grøndahl deres version af det musselmalede under navnet Blåmalet, Stellet adskiller sig fra Det kongelige, med kun ganske få detaljer. I bunden af Bing & Grøndahl ses de tre tårne , som et symbol på København.


Du kan se forskelligt Blåmalet i butikken her
Den Kongelige porcelænsfabrik skifter i 1985 navn til Royal Copenhagen, og bliver i 1987 lagt sammen med Bing & Grøndahl.
Så både Bing & Grøndahl og Royal Copenhagen er dansk kongeligt porcelæn, men Mussel er tysk.
Så ved du det……..