Besøg Retro Blog
Jeg skriver hver uge en Blog i Hornsherred Lokalavis.
Om Danske og udenlandske designere, vintage mode, møbler, opskrifter, hvordan det begyndte, tips og trick til restaurering , og meget meget mere.
Blog uge 31
Nothing but Chanel no 5
Det er ikke alt der glimter, der er guld, det bliver i hvert fald synligt når vi graver os ned i Marilyn Monroe opvækst og liv.
Født i 1926 død i 1962 af en overdosis af barbiturater – et sovemiddel. På overfladen filmstjerne og sexsymbol, bag Hollywood glansbilledet, barn af en sindsforvirret mor Gladys, med skiftende partnere, der siges at have misbrugt Monroe fra en tidlig alder.


Gladys var for ustabil til at tage sig af Monroe, så hun kom i pleje i Hawthorne CA hos ægteparret Bolender. Da Monroe var omkring 7 år, dukkede Gladys op og forlangte at få datteren tilbage. Ida plejemoderen nægtede, og Gladys trak Ida ud af huset på gårdspladsen, hvorefter hun løb tilbage til huset og låste sig inde sammen med Monroe. Nogle minutter senere kom hun ud med en weekend taske, der var lynet med en skrigende og grædende Monroe indeni. Ida og Gladys kæmper om tasken, som går i stykker så Monroe kommer fri, hun ser herefter sin mor blive kørt skrigende og leende væk, for at blive indlagt på State Hospital i Norwalk.
Moderen ven Grace, bliver herefter værge for Monroe. Graces store interesse for film og Hollywood, smitter af på Monroe. Grace tager hende med i biografen og lader hende bruge makeup. Da Monroe er 9 år giftede Grace sig med Ervin og Monroe kommer på børnehjem. 2 år senere flytter hun tilbage til Grace, for at bo hos hende og Ervin, dette er en stakket frist da Ervin udsætter den nu 11 årige Monroe for seksuelle overgreb. Grace sender Monroe til tante Olive i Californien, men historien gentager sig, Olives søn forgriber sig på Monroe. Psykologer har efterfølgende tolket Monroes adfærd med hyperseksualitet, søvnbesvær, misbrug og interpersonelle udfordringer, som forårsaget af overgrebene i barndommen.


Monroe lander hos sin tante Ana, det sted der for hende var det tryggeste i hendes liv. Her efter følger tre forfejlede ægteskaber, det første som 16 årig, med James Dougherty, Monroes Tante Anas forsøg på at undgå at Monroe skulle i endnu en plejefamilie eller på børnehjem. James Dougherty kom i handelsflåden under 2. verdenskrig og vendte aldrig tilbage. Monroe flyttede ind hos Doughertys mor, og herfra videre ud i verden.

En affære med Præsident J.F. Kennedy gav brænde på bålet til konspirationsteoretikere om at Monroe var blevet myrdet, andre at hun begik selvmord. Den officielle dødsårsag var uheldig hændelse. Monroe bliver 36 år.

Blog uge 30
Josef Frank – tekstilernes troldmand
Josef Frank (1885-1967) havde ikke sine evner fra fremmede. Han var søn af en tekstilhandler og en kunstner, som blandt andet excellere i stoftryk. Hans Arkitekt baggrund prægede udtrykket i hans designs, som centrerede rundt om naturen og funktionalismen. Josef var universitetsuddannet, blandt andet med en professor grad i arkitektur, som han underviste i på Wiens Universitet for anvendt kunst fra 1919-1925.



Ved verdensudstillingen 1925 i Paris udstiller Josef sin stol Modell 2025, og i 1932 var han hovedansvarlig for boligudstillingen Werkbundsiedlung i Wien.



Turen fra Wien til Sverige kom da Josef, under jødeforfølgelsen i 1933 går i landflygtighed i Sverige.
En interessant ting er at det var arkitekturen, der inspirerede ham til tekstil og møbel designet ikke omvendt. Det var Grundlæggeren Estrid Ericson fra Svenskt Teen, en af Sveriges fineste interiørbutik med tilhørende tesalon, der i 1934 ansatte Josef, sammen dannede de et parløb, der har lagt fundamentet til den succes Svenskt Teen, stadig er i dag. Deres flagship store kan besøges i Stockholm.



Josefs fokus var møbel og interiør designs især tekstiler og tapeter. Svenskerne har taget Josef til sig, som en af deres egne. I 2010 indviedes Josef Frank pladsen på Rindögatan. På pladsen står der 2 stk. af de tidligere omtalte Modell 2025 i bronze.
Citat af Josef Frank :
”Det är inte nödvändigt att man har det vackert omkring sig. Det är inte ens viktigt. Det viktiga är bara att man har det skönt och att man har saker omkring sig som man tycker om och som passar ihop med en själv. Man behöver stå i ett personligt förhållande till sitt hem”.
Så ved du det…..
Blog uge 29
I want to be let alone…
Disse er de faktiske ord fra Greta Garbo, og ikke I want to be left alone.
Født 1905 i Sverige som Greta Lovisa Gustafson, må Greta, som 14 årig – i forbindelse med faderens tidlige død – forlade skolen og begynde at arbejde, for at hjælpe sin Mor.

I forbindelse med sin arbejde, får hun mulighed for at medvirke i en reklame film, her får hun smag for skuespillet og i 1922 bliver hun på legat optaget på skuespillerskolen Dramaten. På Dramaten bliver opdaget af den finske instruktør Mauritz Stiller, som skaffer hende roller, først i Sverige og herefter i Tyskland. I 1923 overtaler Stiller Greta til at ændrer navn til Greta Garbo.
Stiller mødes i 1925 i Berlin med MGMs chef Louis B Miller. Miller er meget interesseret i Stiller, men han vil kun skrive kontrakt, hvis MGM samtidig skriver kontrakt med Garbo.


I følge Miller levede Garbo ikke op til den Hollywoodske Starlet standard, hun var både for kraftig af bygning, havde uregelmæssige tænder, og store fødder, en størrelse 39, som var passende til hendes højde på næsten 168 cm. Men de ville have Stiller, så der blev skrevet kontrakt med Garbo.
Det var ikke en nem process. Garbo var under 21, så hendes mor i Stockholm, måtte underskrive alle kontrakter. Garbo talte heller ikke sproget, Det blev dog ubetydeligt i forbindelse med hendes første film, som var en stumfilm. Verden fik øjene op for hendes intense tilstedeværelse på lærredet.
Gennembruddet kom i 1931 med filmen Mata Hari, og det ledte til hendes mest kendte roller i filmene Anna Karenina og min personlige favorit Kameliadamen. Den rolle der gav hende navnet The Devine Garbo.


I 1939 indspillede hun en komedie Ninotchka og verden så for første gang Garbo smile, og at hun havde komisk talent, den efterfølgende film floppede og Ninotchka er den sidste ”storfilm” Garbo indspillede. Herefter trak hun sig tilbage, prøvefilmede til en enkelt film, som ikke fik den ønskede finansiering og derved endte på klippe rums gulvet.
I 1951 bliver hun amerikansk statsborger, og i 1953 køber hun en 7 værelses lejlighed på 450 m2 på East 52nd Street, som bliver hendes domicil, hvor hun frem til sin død i, som 84 årig i 1990 opholder sig det meste af tiden. I 1954 modtager hun en æres Oscar for uforglemmelige roller, blandt andet som Kameliadamen.
Garbo havde til trods for en kort men intens Hollywood karriere, stor indflydelse på film industrien. Det at hun ikke passede i den standardiserede kvindeideals fremstilling, både med sin højde og i øvrigt naturlige aldring, banede vejen for mange kvinder i branchen.

Så ved du det….
Blog uge 28
Coco Chanel – Rebel no 5 fortsættelse.
Efter det nu fast forankrede Modehus var etableret i 1927, blev Coco associeret med mange forskellige både sociale og kærlighed forhold til kendisser. Blandt andet komponisten Stravinsky, som hun havde lært at kende i 1920. Hele Stravinsky familie boede i hendes lejlighed i Paris, efter de var flygtet fra Rusland under krigen. Coco havde en kort affære med Stravinsky, og designede i perioden kostymer til den russiske ballet.


I 1923 blev Coco en del af den sociale elite, ingen ringere end Winston Churchill og The duke of Westminster, med kælenavnet Bendor. Ham havde hun et 10 år langt forhold til. Bendor var kendt antisemitte og homofob, karakterer, som desværre smittede af på Coco. Til trods for 10 år sammen, blev de aldrig gift. Adspurgt hvorfor svarede Coco – der har været mange grevinder af Westerminster, der er kun en Chanel. Forholdet til Bendor og hendes livsanskuelse i denne periode afspejledes i hendes designs – less is more .
I 1931 går hun til filmen, eller rettere hendes designs gjore. En aftale med film producent Samuel Goldwin, gav hende mulighed for 2 gange om året at skabe designs til stjernerne i diverse film produktioner, og gjore Marlene Dietrich og Greta Garbo til private kunder. Coco var dog ikke vild med Hollywoods glamour, som skrevet tidligere var det det enkle, der afspejledes i hendes kreativitet.
Cocos længste forhold var med en kvinde pianisten Misia Sert. De delte alt også stof afhængighed. I 1935 var Coco daglig misbruger af morfin, associationen med kendis kokain fester ændrede betydningen af hendes kælenavn. På dette tidspunkt var Chanel en blomstrende virksomhed med 4000 ansatte.


I 1939 i starten af 2. verdenskrig, lukkede Coco alle sine butikker og proklamerede at mode ikke hørte til i krig. 4000 mistede deres job. Under den tyske besættelse boede Coco på Ritz Hotel og havde en affære med Baron Hans Günter von Dincklage. 17 år tidligere, havde Coco solgt rettighederne til Chanel no 5 til et jødisk varehus, hun benyttede nu krigen til at få rettighederne tilbage. Hvad hun ikke vidste var at firmaet i 1940 ved krigens start, havde overdraget rettighederne til en franskmand, som efter krigen, gav rettighederne tilbage. I maj 1947 blev sagen taget op igen og Coco modtog det der i dag svarer til 12 millioner dollars.

Coco var nazi sympatisør og rygtedes at have været tysk spion med kodenavnet Westminster. Så sent om i 2014, åbnedes hemmelige dokumenter, der bekræftede at Coco var spion, og en del af en plan om at invadere Madrid. Den største spion sag hun var involveret i havde kodenavnet Operation Modelhut. Coco skulle via sit venskab med Churchill, starte en dialog mellem SS og Churchill med henblik på en separat fredsaftale. Planen fejlede, Coco blev afhørt og man havde på daværende tidspunkt ingen beviser for hendes deltagelse. Coco udtalte til pressen at Churchill havde reddet hende. Coco tilbragte resten af krigen i Schwitz og kom først tilbage på modescenen i 1954 med re-lanceringen af både en kollektion og modehuset, hun boede nu permanent på Ritz hotel. Hendes seneste tid, siges at være ensom, havde mange rutiner, og det meste af hendes arbejde foregik fra hotellet. Hun var særdeles tilbage trukket, omgivet af få nære venner. Det fortælles at hun på sin dødsdag, om formiddagen været på en køretur, efter ankomst tilbage til hotellet meddelte hun at hun ville gå tidligt i seng. Da stuepigen kommer for at gøre hendes seng klar til natten, havde Coco lagt sig på sengen og sagt.: “You see, this is how you die.”
Så ved du det…….
Blog uge 27
Coco Chanel – Rebel no 5
Gabriel Chanel senere med kunstnernavnet Coco Chanel er født i 1883 i Frankrig Datter af en markedshandler og en vaskekone. Opvokset i en 1 værelses lejlighed, med 4 søskende. Da Coco er 11, dør moderen og Coco sendes på børnehjem i et Kloster, klosterets nøjsomme liv, hvor Coco blandt andet lærer at sy er medvirkende til Cocos sucess og karriere. Da hun er 18 år er hun for gammel til fortsat at være på Klosteret, hun får logi på et pensionat og ernærer sig som syerske og kabaret sanger. Det er på kabaret hun får kæle navnet Coco, af det franske ord cocotte – oversat holdt kvinde.

I 1906 arbejdede hun stadig som entertainer, drømmen var en karriere i showbizz. Hun havde slået sig ned i byen Vichy, som var et mekka for underholdningsindustrien, Coco havde udstrålingen og charmen, men ikke sangstemmen. Resten af sæsonen arbejdede hun med at fylde flasker med kildevand – kendt fra Vichy. Hun vendte tilbage til La Rotonde, hendes første kabaret.
Her møder hun officeren og tekstil arvingen Étienne Balsan og bliver hans elskerinde. De næste 3 år lever hun i sus og dus og får smag for ”The high life”. I 1908 mens hun stadig er sammen med Étienne, indleder hun en affære med Kaptajn Arthur Edward Chapel – også kaldet Boy Chapel, og nyder at være eftertragtet af 2 mænd. Chapel installerer hende i en lejlighed i Paris, han ikke alene financierer hendes første butik, men siges at være inspirationen til store dele af Chanel stilen. Blandt andet har hans whisky lommelærke lagt form til parfumen Chanel no 5. Coco var med Chapel i 9 år, indtil han giftede sig med Lady Diana Wyndham – en sorg for Coco.

Allerede imens Coco boede hos Balsan, designede hun hatte. I 1910 blev hun licenseret Modist og åbnede sin første butik Chanel Modes på 21 rue Cambon, hvor der allerede ligger et tøjfirma. Da en berømt fransk skuespillerinde Gabrielle Dorziat, bliver fotograferet til modemagasinet Les Modes med en af Coco’s hatte, tager karrieren fart. Coco åbner butik nummer 2 i 1913 også finansieret af Chapel, denne butik designede og solgte komplette fritidssæt i jersey og og tricot. Den fremsynede Coco fik sine 2 søstre til at slentre rundt på promenader og stræder i sine kreationer, som levende reklame søjler. Hun åbner sin tredje butik i Birattz, overfor et casino. De 3 butikker indtjener til sammen nok til at hun i 1919 kan tilbage betale Chapel og købe huset på 31 rue Cambon og kalde sig couturière (dameskrædder). I 1927 ejer hun 5 ejendomme nummer 23-31 på rue Gambon. Modehuset Chanel er etableret.

Fortsættelse følger i næste blog………
Blog uge 26
Gud bevare Danmark
Jeg måtte virkelig både som menneske og hjemmeværnssoldat trække vejret dybt, da jeg skulle researche til denne uges blog om Danmarks besættelse og derved hovedbegivenheden for 1940 erne. Der er så mange historier at læse, information at fordøje og det tager tid at få det hele en tur i tankemaskinen, og koge det ned så det passer i bloggen. But here we go.

Invasionens tidslinje
Den 4. april 1940 lander der i Kastrup kl. 20.40 et rutefly med 2 personer, som har stor vigtighed i besættelsen af Danmark. Den ene er den danske ambassadør i Tyskland, som skal mødes med udenrigsministren, for at advare om at tyske tropper af vandvejen er på vej mod Norge og Danmark. Den anden er Poul Glein, der under dække, af at være embedsmand i virkeligheden er Major og invasionschef på rekognoscering. Glein tager først til Langelinie, for at se på kajanlæggene, dagen efter til hærens hovedkvarter kastellet, hvor han ved at spørge interesseret får oplyst både troppeantal og bevogtning, han slutter dagen af med et besøg på Amalienborg, hvor han ser livgardens vagtskifte. Han tager retur til Berlin og gør sig klar til at invadere Danmark.
Den 9. april kl. 4.00. nærmer 3 civile, som i virkeligheden er tyske special tropper Brandenburgere, sig den dansk tyske grænse i Padborg. De likviderer 3 grænsegendammere og sikrer sig at jernbanebroen ikke blokeres, for den tyske militær kolonne, der ankommer 15 minutter senere Invasionen og den senere besættelse er begyndt i Danmark. Major Glein selv går i land kl. 4.45 ved Langelinie.
Kl. 5.45 efter erobringen af Kastellet, forsætter tyskerne mod Amalienborg, i håb om at tage Kong Christian d.10. Til fange. En regn af projektiler falder over Amalienborg og rammer Garder 284 i brystet, han bringes i dækning i porten. Til trods for regnen af kugler træder den stærkt bevægede Konge hen til den blodindsmurte soldat og takker ham for hans tapperhed.

Kl. 8.00 lyder det fra Kong Christian d.10 i radioen:
“Under disse for vort land så alvorlige forhold opfordrer jeg alle i by og på land til at vise en fuldt ud korrekt og værdig optræden, da enhver uoverlagt handling kan have de alvorligste følger. Gud bevare Dem alle. Gud bevare Danmark”.


Om aftenen d. 8. april anmoder hærens øverstbefalende General Prior om tilladelse til at mobilisere 54.000 soldater, dette på baggrund af klare efterretninger om at en tysk motoriseret division ,der har nærmet sig Danmark fra syd, kl. 19 har gjort holdt få kilometer fra den danske grænse. Svaret er nej. Danmarks ledelse frygter at mobiliseringen vil være den undskyldning Hitler skal bruge til at angribe ”Bøller” har ikke brug for en undskyldning.
Prior beordrer alligevel at soldaterne i Søgård-lejren 10 km fra grænsen, skal have udleveret skarp ammunition og gå i seng i fuldt skyt.
Til en lidt blødere landing med ugens blog, refererer jeg her til afsnit 15 i Matador serien. Den kære Oberst Hachel dør under et sygehus ophold, af et hjerte anfald, da han i Berlingske Tidene læser at hans ærkefjende – før omtalte General Prior – bliver chef for hæren i 1939.
Blog uge 25
1930 erne – splittede, men sammen
1930 erne er årene hvor efterdønningerne af Wall Street krakket og den efter følgende depression, udløser en af de største økonomiske kriser for dansk landbrug og skibsfart. Burmeister & Wain rekonstrueres mellem 1932-1933 for at overleve.
For landbruget var det den store efterspørgsel på fødevarer under 1. verdenskrig, der drev priserne i vejret. Landmændene måtte optage lån for at følge med, blandt andet til investering i landbrugs-produktions ejendomme. Afdragene kunne ikke betales og tvangsauktioner var uundgåelige.
I kølvandet på krisen stiger arbejdsløsheden til 43,5 procent. Befolkningen rykker fra landet til byerne.


Før socialreformen i 1933, lå socialhjælpen hos den enkelte kommune, der skulle vurdere hvem der var berettiget til hjælp, hvor meget de kunne få, OG hvad den enkelte skulle give afkald på for at modtage hjælpen. Prisen for at modtage hjælp, var blandt andet fratagelsen retten til at stemme.
Kanslergadeforliget og herunder Socialreformen af 1933, sikre ved indførelsen af et rettighedsprincip at borgere uden at miste rettigheder og udfra objektive kriterier kunne modtage fastsatte ydelser. Det handlede også om hjælp til selvhjælp. Et af kriterierne var en form for pensionsforsikring. For arbejdsgiverene betød det også indbetaling til medarbejder ulykkesforsikring.
Efter 1933 vender økonomien, og der kommer gang i produktionen, men lønnen forbliver den samme. Dette udløser storlockouten i 1936, hvor 100.000 mennesker ikke kan komme på arbejde. Det er Staunings mæglingsforslag, der afbryder lockouten – ikke konflikten, hans forslag danner grundlaget for de videre forhandlinger.

Mode og indretning var i høj grad præget af krisen. Funktionalisme med strejf af både art deko og kubisme. Materialer var praktiske, holdbare og billige. Tøj blev fremstillet af bl.a. bomuld, rayon eller viskose, modsat 20 ernes ekstravagante silke. Formerne var firkantede og markerede, brede skuldre og smalle hofter både os mænd og kvinder, selv korsettet vendte tilbage for en stund.


Danskerne levede altså allerede med mådehold og sammenhold, uvidende om hvor meget de fik brug denne forberedelse optil besættelsen fra den tyske værnemagt d. 9 april 1940.
Fortsættelse følger…….
Blog uge 24
De turbulente 20’ere
Hold nu op! hvis et årti skal på en top 3, for dets hæsblæsende indhold på alle fronter, så er det 1920 erne.
Et årti hvor verden rejser sig efter 1. verdenskrig. Et årti hvor store forandringer både politisk og socialt, for evigt giver genlyd i verdenshistorien. Et årti med modsætninger, hvor man i USA indførte alkohol forbud samtidig med den 19. ændring i den amerikanske forfatning, giver kvinder stemmeret, noget man i Danmark allerede gjore i 1915.


Det er også året hvor de Olympiske lege, som afholdes i Belgien, genoptages efter krigen .
I 1922 gav man første gang insulin, 33 år efter opdagelsen af sammenhængen mellem dysfunktion i bugspytkirtlen og sukkersyge i 1889.
I 1922 får Niels Bohr Nobelprisen i fysik.
1 1929 krakker Wall Street, dette udløser en verdensomspændende økonomisk depression, og Oswald Helmuth synger PHs vise om ølhunden der glammer i Cirkusrevyen.


På mode siden startede subkulturen ”Flappere” eller næsten lårkorte Dorthe, som jeg kalder dem. Unge kvinder i Vesten klæder sig i knælange kjoler og nederdele, bobber deres hår og lytter til Jazz. Moden var stærkt inspireret af F. Scott Fitzgeralds novelle fra 1925 ”The great Gatsby”, med Charleston stilen. Klokke hatte, perler, fjer, Art Dekoens geometriske mønstre og Coco Chanel.

I boligindretningen dominerede Art Deko. Det ekstravagante og luksuriøse opgør med 1. verdenskrigs rationalisering og sparsommelighed.
Hvis du som jeg er fan af Big Bang theory, er et Fun fact at Sheldons kælenavn Moon Pie, bliver snacken Moon Pie, kommerciel første gang i 1920.
Så ved du det……..
Blog uge 23
Gode gamle Almue
Ordet Almue stammer fra det olddanske ord alme eller almele, som betyder folk eller fællesskab.
I dag, som dengang, bruges ordet Almue om den historiske betegnelse for jævne, almindelige folk i små kår fra landet.
Almue farverne har spillet en stor rolle op gennem tiden i både folkekunst og traditioner. For det første fordi farverne var tilgængelige for almindelige mennesker, da de blev produceret af materialer fra naturen, så som planter, bær, blomster, mineraler og jord. Farverne blev brugt til at male huse, møbler og tekstiler. Dekorationerne var med til at markere det lokale landområdes kultur, identitet , begivenheder og ceremonier. Det jævne, det afdæmpede og jordnære.


Almue kunst, også kaldet folkekunst og husflid, blomstrede i 1700-1850 i hele Norden, noget at der der oftest dukker op er gamle manglebræt og dragkister med almue dekoration, og Dala heste fra Skåne.
Almue broderier fra Fyn kan dateres helt tilbage til 1300 tallet, Den gang spiste man med fingrene, så der blev produceret en del håndklæder, som blev dekoreret med almue broderi, helt frem til 1700 tallet blev der broderet i blåt på hvidt eller hvidt på blåt.



Kong Christian d. 4. var den første der brugte en gaffel i 1624.
Det var ikke kun håndklæder der blev pyntet, det var himmelsengens kant, sengetøj. Det ældste Almue pudevår i Danmark er fra 1733, det er hvidt med blå korssting.
I dag er det populært at blande Almue kunsten med nyere genstande i boligindretningen.
Så ved du det…..
Blog uge 22
Som urter blomstrer og kornet gror – N. F. S. Grundtvig
Man tror det ikke, men udgravninger har bevidst at man allerede fra jernalderen har haft urtehaver i Danmark. Senere var det landsbyernes kloge koner og mænd, der behandlede diverse skavanker og sygdomme med troldomsurter.



Brugen af og behandlingen med lægeurter, blev senere sat i system under benediktiner munken Ansgar (801-865) der i forbindelse med indførelsen af kristendommen og derved munke og nonne ordener , etablerede et decideret sundhedsvæsen, det var nemlig munke og nonner der skulle tage sig af de syge. Datidens sygdomslære var studiet af balancen i kroppen mellem sort og gul galde, samt blod og slim. Behandlingen var først streng kost og åreladning. Biskop Absalon, genoptog så omkring år 1130 plantemedicin.
I 1200 tallet havde danske munke kendskab til ca. 210 forskellige lægeurter, som de behandlede med. Planterne opbevaredes på klostret i Officinet. Den gang endte alle planters latinske navn med officinalis. For eksempel Morgenfrue – calendula officinalis. Morgenfrue, løvstikke, baldrian, citron melisse og læge stokrose, er nogen af de urter og blomster der stadig hedder officinalis, mange af de andre har ændret navn gennem tiden.



Munkene arbejdede med både giftige og ugiftige planter. Giftige planter kunne i små doser virke helbredende, men det var ofte på eksperimentel basis og udfaldet derfor knap så heldigt.
Apotek er græsk for opbevaringssted eller lager. Den første kendte apoteker i Danmark var Hans Brandt i 1427. Det første reelle apotek blev etableret på Højbro Plads i 1546. Lægestanden fandt ud af at uddelegerer selve fremstillingen af div. Lægemidler til apotekerene. Apotekeren fik sine planter fra klosterhavernes officinet, senere da klostrene nedlages, blev planterne dyrket i apoteker haver.
I dag i Danmark findes der stadig urtehaver. En af de ældste ligger på Esrum Kloster. En anden ligger på øen Endelave, SÅ! hvis du skal ud i det danske land på ferie, kan jeg varmt anbefale en tur til Endelave.
Du kører mod Horsens, til Snaptun og her går den lille lokale færge. Udover et rigt dyreliv,og adskillige på øen boende kunsthåndværkere, har øen en af Danmarks største lægemiddel urtehaver, hvor af 50% efter sigende er indsamlet på øen.
Så ved du det…
Blog uge 21
Hønen eller ægget


Når jeg sidder og kigger i gamle møbel bøger eller kataloger – hvilket jeg gør mindst en gang om ugen, i forbindelse med blogskrivning – så dukker det gamle ordsprog :” hvem kom først”, op.
Jeg bruger en del tid på at identificerer møbler og lamper, som jeg køber, så jeg har den rigtige beskrivelse og årstal for design af tingen og nogen gange skal man lige have luppen frem. Det kan være de mindste detaljer, som en skrue, med sort hoved i stedet for en messingfarvet, det kan også være samlingen på et bord, eller armlænet på en stol. Der er ingen tvivl om at designere dengang, så vel som nu, bliver inspireret af hinanden,
Det og så et spørgsmål om udviklingen af mode og tendenser, og hvornår de er nået til den enkelte verdensdel og land.
Det er tydeligt at der er lande, som er gået foran med det ”nyeste”, men også at der er folkefærd , med større pionær ånd, og udelængsel, der har rejst ud i verden, for senere at tage landets kultur og trends med hjem.
Det er klart at det til at starte med var de adelige og de rige, der havde muligheden for at rejse. Fra en tidligere blog om Murano glas, kan du læse hvordan Kong Frederik d.4. af Danmark, på udenlands rejser mellem 1708-1709 til Italien hjemtog den glas kollektion fra Murano, som i dag kan ses på Rosenborg.
Det var også Kong Frederik IV, der i 1722, gav privilegie til Hollandske Delfs, til etableringen af den kongelige fajance fabrik i København, der senere blev den Den kongelige Porcelainsfabrik – i 1775 under protektoratet af den danske enkedronning Juliane Marie, som også designede logoet med de tre bølger.
Men tilbage til det her med at se forskel. Det kræver erfaring og tid. Se f.eks. på disse 2 stole. Hvis IKKE de blev sat ved siden af hinanden, ville du så vide hvilken der var hvad ? Den ene er dansk, den anden svensk
Du er i øvrigt altid velkommen til at skrive til mig, hvis jeg skal hjælpe med at identificere en lampe eller et møbel.
Blog uge 20
Hedeture, Hysteri og heksetro
Ca. 400 år før Kristus, definerede Hippokrates hysteri, som en tilstand hvor livmoderen rev sig løs og vandrede rundt i kroppen. På et senere tidspunkt supplerede psykiatrien med at når kvinder var hysteriske, kunne man se den vandrende livmoder bag øjnene.
Nielsine Nielsen blev i 1885 den første Danske kvindelige læge, dette til trods for professor Sophus Engsted postulat om at kvinder ikke besad de samme menneskelige egenskaber, åndsnærværelse, koldblodighed og ro, som mænd.



Det at Nielsine overhovedet gennemførte sit lægestudie, er en præstation ud over det sædvanlige. Hun var oppe imod en general opfattelse, startet i 1873 af Harvard professor Edward Clark om det lukkede energi system. En teori der gik på at kvinders samlede energi var begrænset, således at de ikke kunne udvikle både kvindelige reproduktionsorganer og hjerne på samme tid, og at de selvfølgelig skulle satse på fertiliteten. Nielsine blev i øvrigt gynækolog.
Kvinders værdi var altså primært deres livmoder, men hvad med når kvinden ikke længere kunne skabe og rumme liv ?. Aristoteles undredes og beskrev allerede i det antikke Grækenland menopause – ikke at der var et ord for det – men kvinder over 40 samtaler om pludselige svedture i Athens gader.


I middelalderen rasede fattigdom og sygdom og den gennemsnitlige levealder faldt, de kvinder der nåede til menopausen, søgte hjælp hos egnens kloge koner. Vi ved hvad der skete med de kloge koner, og således blev menopause en af de ting man ikke talte om.
Først i 1821 navngav lægen Charles Negrier menopause. Dengang var reproduktionsevnen lig med femininitet. Tilstanden var altså unaturlig og i nogen tilfælde direkte farlig og et angreb på femininiteten. Diagnosen blev hysteri. Havde man spurgt Freud, var menopause sikkert tilskrevet Penismisundelse.
I dag er menopause, overgangsalderen, klimakteriet – svært barn har mange navne – endelig kommet i fokus, og for min del, værende i overgangsalder med en del af de symptomer der følger med, en befriende, beroligende og berettigende nyhed.
Så ved du det…….
Blog uge 19
Frem og tilbage er lige langt
Helt tilbage i 1726 startede Svenske Rörstrand kemiske fabrik, med at producere alt fra kakkelovne til stel og figurer i fajance, senere porcelæn og stentøj.

Den veletablerede fabrik, starter i 1873 en underafdeling i Finland med navnet Arabia. Fabrikken er lokaliseret i Toukola udenfor Helsinki, der senere bliver domicil for Aalto Universitetet for design og arkitektur.
Man indsætter i 1893 Herlitz, som direktør. Arabia forbliver svensk frem til 1916, hvor Herlitz søn Carl-Gustaf Herlitz overtager ledelsen og selskabet skifter til finsk ejerskab.



Carl-Gustav sidder på direktør posten frem til 1947. Fra 1947 og frem til 1990 er Arabia ejet af Wärtsilä Oy, som producerer udstyr til søfart. I 1990 sælges Arabia til Hackman, som på nuværende tidspunkt ejer Iittala. I 2007 overtages Hackman af Fiskars. Arabia udskilles af firmaet og rettighederne ejes i dag Iittala. Iittala er nu en del af Fiskars. Og for lige at sætte en sløjfe på det hele er Rörstrand i dag også ejet af Iittala.
I 1945 skriver finsk/svenske Tove Jansson bogen Mummidalen. Her bor de elskelige Mummi trolde, som mest af alt ligner hvide flodheste med store øjne. I dalen bor de blandt andet sammen med altid vrede Lille My, som jeg i øvrigt syntes var ret uhyggelig da jeg var barn. Livet i Mummidalen er mere end bare børne hygge, den har rødder i eksistentialismen, og har gennemgået mang-en akademisk analyse igennem tiden. Selve tegneserien blev publiceret i 1947 i den finsk/svenske avis Ny Tid. Mummi kom til Danmark i 1955 i Politikken.


Og gæt hvem der i 1992 startede produktion af Mummi merchandise, blandt andet køkken grej i porcelæn og plastik…Iittala.
Så ved du det…..
Blog uge 18
Jeg varmer lige kaffen
Gang på gang vender jeg tilbage til Matador. Ikke blot for at gense serien, men fordi den både rammer og rummer så meget Dansk historie. Denne gang var det Lauras køkken og Madam blå. For hvem er hun egentlig hende Madam Blå!


I 1879 slår blikkenslager Poul Glud og isenkræmmer Troels Marstrand sig sammen og etablerer Glud & Marstrand, der til at starte med producere diverse tin varer. I 1895 introduceres emaljering, en teknik hvor et glaspulver, også kaldet en glasflus, bliver smeltet på en overflade af metal, glas eller porcelæn. Emaljeringen har til formål – ikke bare at pynte- men også at forstærke og beskytte, som på Madam blå, hvis blå farve i øvrigt er lavet af zaffer og smalte.
Madam Blå produceres efterfølgende i farverne rød, grøn og gul, orange og hvid. Populariteten stiger stødt, og når uanede højder i 1930 da Kong Frederik og Dronning Ingrid, indretter køkken på Jagtgården med den røde udgave.



1895 er altså året hvor Madam blå fødes, ja det tillader jeg mig at skrive, for i 1966 da emalje produktionen stopper og fabrikken lukker, trykker Dagbladet Politikken en nekrolog over Madam blå, hvis slutning lyder:
“Ære være Madam Blå’s minde. Thi det er ikke blot hendes endeligt vi oplever – men afslutningen på et stykke værdifuld dansk kulturhistorie.”
Fanen bæres videre i Norge
I 1950 erne begynder man at emaljere metal, først hos Cathrineholm, blandt andet Lotus serien, som jeg har skrevet om, og senest i 1953, hvor møbel designer Bjørn Engø, der i hjemmets kælder laver eksklusive skåle i emaljeret kobber. Engøs skåle sættes i produktion i 1956 hos Emalox.
Emaljering bruges den dag i dag i alt fra hundeskåle til camping udstyr, på grund af dens holdbarhed, non-Stick coating og smukke udtryk.
Glud & Marstrand ”branded, solgtes i 2005 til Envases Universales de Mexico , og producerer i dag emballage til blandt andet kød og mejeriprodukter.
Så ved du det……
Blog uge 17
Fra valgresultats beregner til personlige PC
Den allerførste Datamat, der blev udviklet i Danmark var DASK. Projektet, som var sponsoreret af Marshall fonden med 900.00kr, påbegyndes i 1956, af Regnecentralen.
Regnecentralen havde til huse i en villa ejet af Carlsberg. DASK står d.13. Februar 1958 færdig med en vægt på 3,5 tons, og hovedkomponenter af radiorør, ferrit kerner og kobbertråd. DASK består sin store prøve, da den bliver brugt i forbindelse med folketingsvalget d.15. November 1960.


Det er det menneskelige behov for at beregne alt, der med udviklingen af tal og senere regnemaskiner ligger grunden for tilblivelsen af computeren. Prøv at slå Ishango-knoglen op, den er 20.000 år gammel, og det første fund af brugen af tal.
I 1976 kom Apple på markedet med en ”saml-selv” PC, ved navn Apple one. Denne var primært rettet mod computerhobby entusiaster.
I 1980 erne producerede Regnecentralen de første danske mikrocomputer, med navnet RC-702 Picolo, som blev solgt til folkeskoler. Jeg er født i 1968 og kan huske Datalære. Et skolefag der blev lovpligtigt i 1976 først for 10. klasser. Det er højt sandsynligt at det foregik på en Picolo fra Regnecentralen. Programmeringssproget var danske Comal 80. Regnecentralen lukkede i 1992, dele af virksomheden blev købt af Fujitsu.


I 1981 lanceres den første internationale deciderede PC af IBM. Den hedder 5150 og kostede den gang i USA 20.000 kr. Den havde ikke mange Megabyte hukommelse, men kunne tilgengæld, både opgraderes og arbejde sammen med andre styresystemer. Baseret på IBMs PC og tilgængelighed, videre udvikledes PC’en til det vi i dag finder i en hver virksomhed og hjem.
Så ved du det, og måske du fristes til selv at lære mere…..
Blog uge 16
Påsken i gamle dage
I kristendommen symboliserer æg, opstandelse og nyt liv, forårets komme.
Traditionen med at male æg, opstod muligvis fordi man under fasten IKKE måtte spise æg, derimod dekorerede/malede man dem, og spiste masser af dem påsken. Den gule påske farve kommer fra æggets blomme og de fine små gule kyllinger.
På påskedag trillede man æg – de skal koges i 20 minutter, for at klare turen ned af bakken. Den gang kogte man dem med bl.a. kaffegrums og løgskaller, for at farve dem. I dag kan du tage til Køge eller Samsø, hvor der stadig trilles æg.

I 1600 tallet fantes ”bindebreve”. Bindebreve var smukt dekorerede/udklippede og indeholdt gåder på vers, eller silkeknuder, som modtageren skulle løse. Lykkedes dette ikke, skulle afsenderen have et kys. I 1870’erne kom Gækkebrevet, hvor gaven blev påskeæg, men du må stadig gerne kysse.
Påskeharen ses første gang i Heidelberg i 1682, som nissen lægger gaver i julesokken, lægger haren dekorerede æg – altså den lægger dem ikke, den placerer dem rundt omkring, så børnene kan lede påskemorgen. Påskeharen hoppede til Danmark omkring 1900-tallet



På menuen var oprindeligt Snapse æblet, Plovgrød (risengrød) , Havrekage (æbleskiver) og tromleæg (skidne æg) . Det hed sig at et æble og en snaps på fastende hjerte, skulle modvirke dårligdomme det kommende år. Det samme gjaldt Nikål, en kål suppe bestående af ni forskellig slags kål – det var tilladt at supplere med brændenælde eller græs, hvis det ikke var sæson for 9 forskellige kål. Suppen holdt skavanker, som mave og hovedpine, samt rygsmerter væk det kommende år.
Hvorfor hedder dagene i påsken det de gør?
Palmesøndag fordi der blev lagt palmeblade foran Jesus, da han red ind i Jerusalem.
Skærtorsdag efter skær, som betyder ren, den dag Jesus vaskede disciplenes fødder.
Langfredag, dagen for Jesus korsfæstelse
Påskesøndag dagen hvor Jesus genopstod.
Så ved du det…… Glædelig Påske
Blog uge 6
En anden slags Frankofil
Når jeg laver research til bloggen – eller skal handle ind til butikken, gør jeg det for det meste med hjertet. Det vil sige jeg selv forelsker mig i tingen, eller en kunstner/designer. I den forgangne uge var det flere kurve sager.
Jeg har tidligere skrevet om Kongelig kurvemager Robert Wengler, nu har jeg fundet hans pendant, den Italienske Arkitekt, designer og universitets underviser Franco Albini.


Franco dimitterede fra Polyteknisk universitet i Milano i 1929, og fik straks arbejde hos selveste Gio Ponti. Allerede i 1930 havde han egen tegnestue. Han formåede at sammensmelte det moderne futuristiske med Italiensk håndværk.
I 1928 designede han i min optik det fuldstændig fantastiske skrivebord, som blot kaldes Albini desk. Hans gennemslagsværk fra 1939 – jeg syntes stadig det skulle have været skrivebordet – var en glas radio, hvor de interne komponenter kunne ses igennem.
I 1951 designer han stolen Margherita samt brugsgenstande, som avisholdere og kurve – det var her jeg stødte på Franco.



I 1964 var han med til at designe Milan Metro Line, også kaldet Red line, Milano undergrunds tog bane.
Fra 1963 – 1977 vender han tilbage på Polyteknisk, denne gang, som underviser.
I 1971 udnævne han i London med ærestitlen Royal Designer for Industry – ikke helt Kongelig hofleverandør, som Wengler, men den fineste anerkendelse fra Royal Society for Arts.
Således lidt forelsket…..
Blog uge 5
Er den Vintage, Retro eller Antik ?
Personligt vil jeg altid tage udgangspunkt i hvad folk kan lide, hvad der får dem til at føle sig godt tilpas, hvad der giver øjet hvile eller fornyet energi. Kodeordet her er individualisme, et ord der afspejler tiden vi lever i generelt. Når det så er skrevet, kan man jo godt få brug for at blive inspireret eller læne sig op af en stil eller et stå sted.
Ugens Blog kigger på forskellene mellem begreberne Vintage, Antik og Retro. Det er begreber der primært bruges indenfor mode og indretning, altså tøj, møbler og brugsgenstande.


Når noget er vintage er det mindst 20 år gammelt, og repræsenterer karakteristika fra en tidsperiode. Genstande der er vintage er oftest håndlavede, og-eller lavet af materieler der er af høj kvalitet. Det er tøj, smykker, møbler og sågar biler. Vintage handler i stor grad om æstetik og stil.
Når noget er antikt, er det mindst 100 år gammelt. Til forskel fra vintage, handler det her om alder og historisk/kulturel værdi. Antikke genstande er sjældne og værdifulde, og repræsenterer en æra der er slut. Når noget er antikt, kan det nemmere deles op i tidsperioder. Barok, Rokoko, Art deko, Skønvirke listen er lang. Blandt antikviteter inkluderes kunstværker, keramik, sølv og selvfølgelig også møbler.


Og så er der Retro. Gyldendahls Danske ordbog definerer således:
Retro (lat. ’tilbage’), latinsk og internationalt præfiks, der betyder, at noget vender tilbage eller befinder sig bagude, fx retromode om det forhold, at mode af og til genoptager elementer fra tidligere moderetninger, og retrospektiv, af lat. retrospicere ‘se tilbage’, ofte om udstillinger, der viser en kunstners ældre malerier mv.
Oversat betyder Retro at genstanden er inspireret af fortiden. En moderne fortolkning af fortiden. Retro genstande kan altså godt være produceret i nutiden. Det kan også være en modernisering af tidligere designs.
Så ved du det….
Blog uge 3
Smukke gamle smykker
En af de ting jeg elsker, er når jeg finder gamle smykker – ikke fordi jeg ikke kan lide de moderne smykker – men jeg syntes de gamle har sjæl og overrasker med små detaljer. Jeg er især vild med smykker fra Belle epoke altså art deko og art nouveau stilen, og så fra den gamle danske sølvsmede. I ugens blog fortæller jeg blot lidt om designere og om stempler.



En af designerene er Hermann Siersbøl, han bliver født d.24 januar 1924. Han er kendt og så alligevel ikke, han har ikke engang en Wikipedia side, så der er ikke så meget information om ham, han efterlader sig heldigvis en stor mængde designs.
Siersbøl uddanner sig, som guldsmed og starter d. 16. april 1945 i Kastrup, sin virksomhed Siersbøl. Han dør allerede som 40 årig d. 30. juli 1964 i en ulykke på Falster. Siersbøl smykker er stemplet med H.S. Virksomheden drives i dag af sønnen Henrik Siersbøl, sammen med hans datter Camilla



Med Anton Michelsen (1808-1877) er det helt anderledes, ham er der skrevet bøger om. Michelsen bliver uddannet guldsmed i 1828, efter rejser i hele verden, grundlægger han sin virksomhed i 1841 Michelsen bliver meget hurtigt Dansk kgl. hof- og ordens-juveler. Det var Kong Christian d.8, der bestilte Anton Michelsen til fremstille de danske ordener, herunder Elefantordenen og Dannebrogsordenen.
I 1855 udstiller Anton Michelsen som eneste danske guldsmed på den første på den aller første verdensudstilling i Paris. Der er mange forskellige stempler i Michelsens smykker, de nemmeste at genkende er dem hvor der står AM – Sterling – Denmark.

I 1985 blev A. Michelsen, sammen med Den kongelige porcelænsfabrik, Holmegaard Glasværk og Georg Jensen fusioneret til Royal Copenhagen.
Så ved du det……
Blog uge 47
West Germany keramik
Tysk grundighed og kreativitet.
Den vesttyske keramik produktion startede i 1949. Efter krigens slutning i 1945, var landet inddelt i zoner. US zonen, den britiske zone, den russiske zone og den franske zone. I 1949 erstattedes zonerne af Vesttyskland og Østtyskland.



Vesttyske keramik produktion var fokuseret på en farverig, eksplosiv og unik glasur, blandt andet Fat Lava af vaser, kander og skåle, modsat de store produktioner af stel med fine håndmalede dekorationer. Kompositionerne havde en basis form. Den figurative dekoration hører til sjældenhederne, og når den forekommer, er den i form af planter.



Bund markeringerne, som også identificerede tilhørsforholdet til vest Tyskland, bestod af W. Germany, samt et form nummer/højde på F.eks. vaser. Selve producentens mærke var et klistermærke, som i det fleste tilfælde for længst er forsvundet. Så når der står W. Germany i bunden, ved vi hvor genstanden er lavet, men ikke nødvendigvis af hvilken producent.



I perioden 1950-1970 var over 100 både små keramikere og masse producenter i gang. Nogen af de som kan nævnes er Scheurich, Bay, ES og Dümler & Breiden. Produktionens nedgang startede i tidlig 1970 og frem til 1980erne

Retro Bloggen uge 46
Arabia & Kaj Franck
Den finske keramik fabrik Arabia, blev oprindelig startet i 1873 af svenske Rörstrand. Arabia specialiserede sig i fajance og porcelæns køkkengrej og service. Arabia var lokaliseret i Toukola Helsinki, det selv samme sted, som kom til at huse Aalto’s University School of Arts, Designand Architecture.



Efter at have været svensk ejet i 40 år skiftede Arabia hænder til det finske firma Wärtsilä Oy. I 1990 overtog Iittala group, som ejer det i dag. Produktionen foregik hos Fiskars til 2016 , hvor produktionen flyttede til hhv. Thailand og Rumænien.


En af de mest kendte og produktive designere for Arabia var Kaj Gabriel Franck. Hans aktive periode spandt over 40 år fra 1940 – 1980. Udover at være kreativ direktør for Arabia, var han også underviser på før nævnte universitet. Han modtog i 1964, den fornemme Prince Eugen medalje. En medalje der uddeles af den svenske konge, for ekstraordinær kunstnerisk indsats. I dag uddeler Design Forum Finland årligt Kaj Franck Design Prize, til designere, der fortsætter design arbejdet i Kaj Francks ånd.

Nå ja! Han designede også lamper for danske Fog & Mørup.
Så ved du det…….
Retro Bloggen uge 43
Prytz Pryder

Grete Prytz Kittelsen, er navnet på kvinden bag ”lotus” gryderne, som jeg er helt sikker på alle kender ung, som gammel.
Grete blev født i 1917 i Norge. I 1935 blev hun færdig som guldsmed, hendes første passion var smykker dekoreret med emalje.
Under 2. verdenskrig, flyttede hun til Sverige, hvor hun blev gift med Arne Korsmo. I Stockholm blev parret livslange venner med Lis og Jørn Utzon. På en fælles rejse til Mexico brugte de tid sammen med så store ikoner som, Ray & Charles Eames og Ludwig Mies vander Rohe. I 1964 var hun medstifter af World Craft Council i New York, blandt andet sammen med Alvar Aalto. Man må sige at Grete var en verdensdame. Grete flyttede efter 2. verdenskrig tilbage til Norge.


I 1950 indledte hun er forskningssamarbejde med Sentralinstituttet for industriell forskning på Oslo universitet, på vegne af metalvare producenten Cathrineholm, som førte til nye emaljetyper.



Gennemslaget kom med Lotus serien, selve lotus designet var lavet af Arne Ingemann Clausen, basseret på Gretes emalje opskrift. Fra 1955 serieproduceredes Gretes stål med emalje køkkengrej og blev et ”household” navn.
Så ved du det…
Retro Bloggen uge 42
Sigvard Bernadotte – Royal designer

Designer Sigvard Bernadotte, blev oprindelig født Prins af Sverige. Da han i 1934 gifter sig med den borgerlige Erica Patzek, mister han sin titel og tager efternavnet Bernadotte, som er den svenske kongeslægts efternavn. Sigvard var bror til Dronning Ingrid, og derved morbror til vores Dronning Margrethe.

I 1951 forbarmer Storhertuginde Charlotte af Luxembourg, som er grandkusine til Kong Gustav 6. Adolf af Sverige – Sigvards far, og udnævner Sigvard til greve af Wisborg.
Sigvard læser til arkitekt ved Kungliga Tekniska Högskolan. Da han er færdig uddannet, samarbejder han blandt andet med George Jensen sølvsmedje fra 1930-1980, hvor han designer Bernadotte serien.
I slutningen af 1940 erne, starter han Skandinaviens første tegnestue for industrielt design, sammen med Acton Bjørn. Her er han med-designer af Margrethe skålen, som opkaldes efter hans niece Dronning Margrethe, og produceres hos Rosti.

Så ved du det…..
Retro Bloggen uge 41
Dybe rødder i Allerød – Dybdahl keramik

Dybdahl Keramik bliver grundlagt i 1952 af Margrethe og Palle Dybdahl i Allerød. Palle studerede på den Danske design skole, frem til 1936, og stod herefter i lære, som keramiker på Holbæk keramik fabrik. I sit senere liv underviste han på samme skole.



Margrethe studerede først på Rostrup-Bøysen Art School, og senere på den Danske design skole, hvor hun og Palle mødtes. Margrethes speciale var ikke at dreje/lave keramik, men derimod at male og dekorere.
Deres første fælles workshop, startede i Hørsholm i 1952, samme år, som de grundlagde Dybdahl keramik, her havde de 2-3 lærlinge. Efterfølgende i 1958 købte de hus i Allerød, og her blev den dertilhørende stald, lavet om til keramikværkstedet.



Huset/værkstedet lå i naturskønne omgivelser, og det siges at det var her i naturen Margrethe fandt inspiration til sine dekorationer med bier og andre insekter, blade, blomster og fugle. På sit højeste havde værkstedet 9 lærlinge. Palle og Margrethe boede og arbejdede i huset, frem til deres død, begge som 83 årige, dog med 2 års mellemrum.
Så ved du det……
Retro Bloggen uge 40
Ja køn er den ikke……
Det var ordene fra en af mine gode kunder, som var på besøg fra Luxemburg. Hun skyndte sig at forklare at en af forfædre havde arbejdet for Dania lervarefabrik, som vasen med det murstensformede mønster er fra.

Oprindelig hed fabrikken ved oprettelsen i 1947 Lervare fabrikken Østjyden. I 1952 sælges Østjyden til lervare fabrikken Dania i Skive, og fortsætter under navnet Dania, som bestyrelses formand indsættes Ejnar Jensen. Ejner og hustru Kathrine, køber i 1960 fabrikken, som de driver frem til dens lukning i 1990.
I Ejnar og Kathrines periode producerer fabrikken blandt andet Medova Tepotten, som var en af de første med indbygget tefilter.



Hvem husker ikke ordene – Medova te Ta’r trætheden…
Ihvertfald så står den sjove murstens vase i butikken og er nu blevet en del af historien, som så mange andre finurlige sager i butikken.
Så ved du det….
Blog uge 39
Hilmas hemmeligheder

Indtil for få år siden var Hilma af Klint ukendt i den svenske kunsthistorie. Efter endt studietid på Kunstakademiet, hvor hun studerede i årene 1882-1887, malede og udstillede hun primært portrætter og landskaber i naturalistisk stil.
I hjertet var det den åndelige dimension og det spirituelle hun var drevet af. Hun var af den overbevisning at hun igennem sin malerkunst, var i forbindelse med en højere bevidsthed. I en alder af 44 år, udvikledes hendes abstrakte billedsprog, herefter malede hun på papir mere end 1000 værker, som aldrig blev udstillet i hendes levetid. Hun fortsatte med at udstille sine naturalistiske Malerier, og besluttede at hendes abstrakte værker ikke skulle ses af offentligheden, før 20 år efter hendes død. Der kom så til at gå 50 år, hvor hendes nevø åbnede det forseglede atelier.



Hilma var banebrydende med sin abstrakte kunsts form og farver, men i det abstrakte forsøgte hun at illustrere det ikke synlige, de åndelige strømninger. Modsat hendes mandlige kollega Kandinsky , som nok er 1900 tallets abstrakt-kunsts ”grand master”. Har hun først så mange år efter sin død, fået en plads, blandt abstrakt-kunst foregangsmændene.



Man forsøger stadig at tolke betydningen af Hilmas malerier.
Så ved du det……
Retro Bloggen uge 38
Axel Salto – Manden der elskede myten

Salto var for keramikkens verden, hvad CoBrA bevægelsen var for malerkunstens. Efter endt uddannelse på det kongelige Danske kunstakademi i 1914, dannede han malersammelslutningen ”De fire”, som udstillede sammen frem til 1928. Det var dog keramikken der var hans største passion, hvori han var dybt inspireret af naturen og antikkens myteverden – hvilket afspejles i hans designs.
I sin levetid (1889-1961) eksperimenterede han med mangeartede kunstformer udover maleri og keramik. Salto var grafisk designer af både bogillustrationer og tekstiler, og sågar smykker.


Salto’s knoprede stil er inspireret af kastanjer og eukalyptusfrugter.
Efter at have mødt Picasso og Matisse i Paris i 1916, stifter han kunst tidsskriftet ”Klingen”, som kun blev udgivet fra 1917-1919



Fra midten af 1930 erne arbejdede han primært sammen med Den kongelige porcelænsfabrik.
Salto har stadig rekorden i Danmarks højeste keramik hammerslag fra 2013 på 1,2 million Dkr.
Så ved du det…..
Retro Bloggen uge 37
Det er en tysker kvik…..

På opfordring fra Eva en glad blog læser, kommer her historien om oprindelsen af det musselmalede porcelæn.
Udsprunget af det tyske Muschel, som betyder musling, startede det smukke hvide porcelæn med underglasurdekoration af chrysanthemum og potentil tilbage i Meissen i 1740 erne. Tyskerne var inspireret af kinesisk porcelæn. Riflerne skulle illustrere muslingeskallens form.
Herfra bredte det sig til andre porcelæn og fajance producenter i Europa til i Danmark hhv. Den Kongelige porcelænsfabrik, fremstillede Mussel helt fra fabrikkens grundlæggelse i 1775. De helt gamle emner har tallet 1, de 3 bølger (de tre have omkring Danmark) og malerens initialer i bunden.



Du kan se forskelligt Mussel i butikken herI 1895 lancerer Bing & Grøndahl deres version af det musselmalede under navnet Blåmalet, Stellet adskiller sig fra Det kongelige, med kun ganske få detaljer. I bunden af Bing & Grøndahl ses de tre tårne , som et symbol på København.


Du kan se forskelligt Blåmalet i butikken her
Den Kongelige porcelænsfabrik skifter i 1985 navn til Royal Copenhagen, og bliver i 1987 lagt sammen med Bing & Grøndahl.
Så både Bing & Grøndahl og Royal Copenhagen er dansk kongeligt porcelæn, men Mussel er tysk.
Så ved du det……..